زي ما هتدخل زي ما هتطلع ..
لو مش فاضي شوف حاجة افيد تقراها
------------------------------------------
Powered By Blogger

السبت، 31 أكتوبر 2015

بعد سنة !!

To be read while listening to this Track

اية اللي حصل !؟
امبارح افتكرت حاجة غريبة جدا ..
اني كنت حاطط الصور اللي صورتها فوق سريري في السكن .. وعلي الدولاب كنت حاطط جمل كتير من كتاب قريته وجملتين طبعتهم مخصوص من النت ..





لك شئ في هذا العالم فقم

و
Everything happens for a reason  


بعد ما خلصت الكلية ودخلت امتياز ونقلت سكن جديد ..
مانقلتش معايا الجمل دي .. نقلت معايا الصور بس ..

ثواني ..
هنا اكتشفت حاجة ..
وانا بدور علي اللاب بتاعي عن الصور دي .. نسيت ..
نسيت ان كان في كلمة تالتة .. وهي



"وتوكل علي الله .. وكفى بالله وكيلا"

كنت طابعها ونسيت اصلا اني كنت حاططها .. واما افتكرت امبارح .. ماجتش في بالي الاية دي ..
دا بالنسبة لي بيفسر كتير ..
بيفسر قد اية انا بعيد ..
وانا لازم اعترف بدا ..

انا كنت داخل هنا عشان اتكلم عن اني لما نقلت امتياز نقلت الصور بس من غير الكلام ..
فبقي التصوير بس اللي في اهتمامي عشان كل يوم قدامي .. والكلام اما راح ..
راح هدفي اللي كل يوم كنت تقريبا بفكر نفسي بيه رغم انه لسة مش مكتمل الملامح ..
بس للاسف انا نسيت اني كنت بتوكل علي الله برده .. !!

اما انا هنا في القاهرة لا نقلت الصور ولا الكلام ..
واما افتكرت حتى وانا بدور علي حاجات كتير ابدا منها اصلح من نفسي
ما فتكرتش حتى الاية !!
مابقاش قدامي ولا هدف ولا معني ولا حتي متعة للتصوير !!

انا مش عشان نسيت احط الصور فبالتالي مابقتش احب الصور !
انا مش عشان ماحطتش الكلام نسيت او مابقتش شغوف باللي عايز اوصله !
انا مانستش الاية عشان ليها فترة مش قدامي ..
انا عملت كل دا لاني اخترت ان كل دا مايبقاش ليه قيمة !!

حقيقة انا معرفش .. انا زهقت من كلمة معرفش اللي بكتبها في كل ال Notes  اللي ع الموبايل عندي
بس اللي عارفه ومتأكد منه اني انا اللي وصلت بنفسي للمرحلة دي ..
ماحدش غيري .. ومهما كانت الظروف .. كان ممكن ابقي احسن ..
وان شاء الله هبقي احسن ..

مش معني ان الواحد خسر ناس وحاجات كتير مادية ومعنوية ان الدنيا وقفت
انا لو كنت زارع معنى التوكل جوايا صح .. ماكنتش ابدا وصلت للمرحلة دي ..
انا لو كنت سايبها علي الله وهو بس اللي بيمدني بالعون وانا بدعي في كل صلاة "واياك نستعين"
مكنتش استنيت العون من فلان ولا فلانة ..

طبيعي هتأثر .. بس لازم اعرف انه مهما حصل لازم ماتخلاش عن اللي عايز اوصله
لان دا الشئ الوحيد اللي عايش عشانه وعايش ليه وعايش عشان احققه ..
مش فلوس مش شهرة مش حاجة ماحصلتش لمجرد انها ماحصلتش
مش أي حاجة والسلام !!

انا بكتب الكلام دا وانا عارف اني الوحيد اللي بقراه ..
بس بقراه عشان افكر نفسي كويس قوي قوي ..
افكر نفسي بكل لحظة عيشتها وانا بعيد .. وانا تايه .. عشان مارجعش هنا تاني ابدا ..

لان دا مش مكاني .. بعد سنة .. دا مش مكاني !!
او علي الاقل مش هرضي انه يكون .. 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق