زي ما هتدخل زي ما هتطلع ..
لو مش فاضي شوف حاجة افيد تقراها
------------------------------------------
Powered By Blogger

السبت، 12 ديسمبر 2015

سر !!

to be read while listening to this track 

----------------

ممممممم
يوم عن يوم بيفرق مع الواحد ..
حقيقي .. الاهم اني عايز اعيش وكل يوم فعليا يفرق عن اللي قبله .. ويضيف .. وماكونش مجرد شخص مستني الاجازة عشان اكسر روتين يومي .. ولا كل يوم زي اللي قبله ولا اهي عيشة وخلاص .. 

ولان دا مش سهل في احيان كتير .. انا قررت اني ادور علي الطريقة اللي اوصل بيها لدا .. مممممممم .. ساعات بحس ان الكتابة مش كفاية عشان اعبر عن اللي عايز اقوله .. زي ما ساعات كتير الواحد بيقف بين ايدين ربنا ومش عارف يدعي باية .. من كتر ما كل حاجة متلغبطة جوة .. 

في دعوة فاكرها كويس قوي .. دعيت اني لو مش هوصل للي انا عايز اني اموت شهيد ...وموتة تكون مؤثرة في ناس كتير .. ع الاقل يبقي لو مش مكتوبلي اني اعيش عشان حاجة يبقي اموت عشان حاجة .. 

انا مانكرش اني عشت شهور وجايز سنين حابس نفسي جوة حدود حلمي اللي عايز اوصله .. بمعني بفكر دايما يا تري اية اللي هيوصلني وازاي والمفروض اعمل اية وانا ف السن دا .. وفي الاخر تعبت .. وكل خبطة كنت تيجيلي كنت باخدها علي دماغي بالقوي .. وبتخليني اتهز جدا .. اللي هو انا يحصلي كدة لية .. وازاي وبتاع .. 

حقيقة انا نسيت نفسي .. انا بشر .. بشر ممن خلق .. انا مكنتش شايف نفسي ولكن جايز كنت حاطط لنفسي صورة خيالية وطريق عايز امشي عليه بالمللي رغم كل الظروف ..  عارف ارتحت امتي ياد يا مصطفي (بما انك الوحيد اللي بتكتب اللي بتقراه دا) .. ارتحت اما قريت وفهمت معني (لا يكلف الله نفسا الا وسعها) .. اه تاني وتالت .. انا مش مكلف باني اوصل .. انا عليا امشي وانجح في كل الامتحانات اللي بتحط فيها مش اكتر .. اسعي .. لكن وسعي مكتوب ومحدد .. (وان ليس للانسان الا ما سعى) .. وصلت الحمد لله .. ماوصلتش يبقي اية !؟ لا .. مقولش نصيب .. يبقي افضل احاول لحد اخر نفس .. او لحد ما ربنا يستجيب الدعوة اياها .. 

تعرف انا دعيت الدعوة دي بعد تفكير لكذا يوم ..حسيت اني بكتب تعهد واقرار قبل ما انطقها .. وفاكر كويس دعيتها فين وقولت اية بالنص .. جايز دي من اصدق الدعوات اللي دعيتها في حياتي .. عموما اللي عايز اقوله اني بعد كدة وصلت لقناعة اني هعيش زي ما انا عايز .. وهعمل كل حاجة نفسي فيها ما دام متاحة ليا وفي وقت .. من ساعتها بقيت انزل اكل في مطاعم واجرب كل يوم مطعم في القاهرة وبقيت استمتع بالسفر تاني ويقيت اعمل اللي انا عايزه وارقص علي اغاني شعبي قدام ناس كتير اعرفهم عادي (مش حاجة حلوة بس كان نفسي اعملها من زمان بصراحة :D ) .. بقيت اتبسط وانا بسيب شغل او يتلغي لي شغل تاني بالتليفون او تحصلي اي حاجة .. وبقيت سايبها ع ربنا والرزق بيجي والله في الاخر .. 

خلاص معدش في المبدأ بتاع ان دي فيها الخير خلاص ولازم دي واتحسر لو ضاعت عليا وبتاع .. معدش فيه بقي اني لازم اعمل كذا وماعملش كذا عشان فلان .. وبعمل اللي يرتحاله ضميري ويرضي ربنا وبس .. 

مممممممم .. في الاخر هل دا صح !؟ يعني ساعات بخاف الموضوع يقلب بأني ابقي بلاستيك مثلا :D مفيش حاجة بتأثر فيا .. جايز.  لية لاء .. !؟ بس والله اديني بجرب .. وع الاقل الموضوع دا ساعدني كتير جدا اني اعدي مرحلة صعبة جدا في الفترة الاخيرة .. فانا حتي الان مرتاح جدا علي الموضوع دا .. وبحاول اركز علي جوانب القصور التاني عندي .. وهكذا وهكذا بقي لحد ما ربك يفرجها من عنده واوصل .. 


شكرا ليا علي وقتي الغالي واتمني مكونش عطلتني :) 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق