زي ما هتدخل زي ما هتطلع ..
لو مش فاضي شوف حاجة افيد تقراها
------------------------------------------
Powered By Blogger

السبت، 19 ديسمبر 2015

قوما غيركم !

"يستبدل قوما غيركم"

امي ربنا يخليهالي كانت اما بتتفرج علي الناس في الحج او تنزل مرة معايا القاهرة كانت تقول كلمة غريبة قوي (ربنا قد اية عظيم .. ربنا هيحاسب كل دووول .. سبحانك يارب) .. 

حقيقي محدش كتير بيفكر في النقطة دي .. انا كنت بسافر قطر مميز في اعدادي .. كنت بعدي علي مراكز غريبة في الطريق من لسوهاج .. وكنت ببص من الشباك واقول في نفسي "كل دي بيوت .. !؟ يا تري ورا كل شباك من دول بني ادم .. وله قصة .. وله اهداف وكدة .. يا تري ربنا بيستجيب لواحد واحد من دول لو دعاه .. وعارف نيته وهدفه و..و.. وكدة !؟" .. نفس الحكاية كانت عندي اوائل ما كنت بنزل القاهرة كتير ايام الكلية .. كنت ببص في وش الناس .. يا تري ورا كل واحد قصة !؟ هموم ومشاكل .. حاجات ميعرفهاش حد غيره هو بينه وبين ربنا وبس !؟

ساعات اما كنت ببقي مخنوق بفتح الموقع بتاع محطة الفضاء الدولية .. اللي بتعرضlive view للارض 24 ساعة .. وبتعدي ع مصر وكدة .. واشوف قد اية الدنيا دي كبيرة وواسعة .. معرفش دا كان بيوصلي اية بالظبط ..هل بيوصلي ان الدنيا اكبر بكتير من المشاكل اللي عندي .. ولا افتكر ان ربنا عظيم قد اية لانه خلق كل دا وبيتكفل بيه واجي عندي انا واقول انا فيا حاجة غلط او ربنا سابني .. معرفش بس هو شعور كل بيتلغبط في بعضه .. بيخلي الواحد يطلع بانه عنده شعور بانه ربنا كبير وتوكل عليه والاهم .. راحة .. وان شيلة الهم مش جايبه همها ..



"ان تتولوا يستبدل قوما غيركم" دي للمسلمين .. وللامم قبلنا "بل انتم بشر ممن خلق" .. في مصطلح جديد عرفته جايز متاخر .. الايجو !! لما اترسخ فيا ان الفكرة اللي انت بتفكر فيها في علي الاقل الف بيفكر فيها زيك في نفس الوقت .. وان اللي بتعمله في ملايين بيعمله .. وان حتي العظماء بتوع الوقت الحالي ممكن يتنسوا مع الزمن.. وان في عظماء حتي طلع ان اغلب مجهودهم وكلامهم غلط .. في ناس عظيمة ماتت ومحدش اكتشف قيمتها غير بعد ما ماتوا .. في متغيرات كتير .. لان دي ببساطة الدنيا !! فعليا .. 

مفيش حاجة لو بصينالها من بُعدين .. بعد الزمان والمكان .. مفيش حاجة عظيمة .. مفيش حاجة متعملش زيها ومش هيتعمل احسن منها .. مفيش حاجة هي point of interest في الدنيا دي .. وكمان كان في فيديو تاني بيجيب مكان الارض من الكون ( او الجزء المكتشف منه حاليا) والمجرات والنجوم .. هتكتشف منه بقي ان كل دا .. ولا حاجة .. حرفيا وفعليا ولا حاجة .. لا في بعد الزمان ولا المكان ..

حرفيا "لا تساوي جناح بعوضة" .. دا مش حاجة بقولها لنفسي عشان اصبر نفسي .. انا الحمد لله نفسيا في حالة كويسة ومش بمر بظروف صعبة .. لكن دا عشان بس افكر نفسي انه لكل حاجة حدود .. وان مهما حصل مفيش حاجة كاملة .. واننا بنتحاسب علي سعينا في الارض واننا مكلفين باننا نهاجر في ارض الله الواسعة عشان نفهم اكتر المبدا دا .. 

حقيقي اول مرة افهم فكرة مستضعفين في الارض وربطها بالهجرة من الناحية دي .. 

في الاخر احب اهني نفسي واقول .. " الحمد لله ع نعمة الكتابة .. مبروك اني رجعت اكتب تاني"


 ----------
links : 
www.ibda3world.com/بث-مباشر-ناسا-محطة-فضائية/

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق