زي ما هتدخل زي ما هتطلع ..
لو مش فاضي شوف حاجة افيد تقراها
------------------------------------------

الثلاثاء، 23 نوفمبر، 2010

كيبورداية

العديد من الاشياء اود الكتابة عنها .. الاحداث كثيرة جدا من حولنا .. ودائما يصبح مقالي جاهزا مرتبا .. لكن للاسف لا اجد له وقتا لكتابته او نقله الى اللابتوب .. ساكتفي بما اجد له وقتا لنقله .. واكتفي ايضا بما يحافظ على جو النبرة الساخرة على مدونتي المتواضعة .. محولا كل شي يقابلني في حياتي اليومية الى مجرد بسمات على شفتاي .. حالي كحال كل المصريين الان .. ودا اللي مخلينا عايشين لغاية دلوقتي .. 
وبنكتر يوم عن يوم كمان .. !!

من باب "الاعتراف بالحق زي اكل البليلة " ابدا اليوم باعتراف صغير جدا .. " انا عصبي " .. ! نعم ففي داخلي قد اتضايق بسرعة لاسباب كثيرة .. لكن سرعان ما ياتي هذا الشئ الساحر .. والعلاج الرائع .. وهو البسمة البسيطة الهادئة .. والساخرة ايضا والتي يجب ان نفرق بينها وبين البسمة المستهزئة .. لان تلك الاخيرة تجعلك تعيش دور (حكيم القرية) الذي لا يمكن أي يخطئ ابدا في أي رواية او قصة قراتها من قبل .
 
ولاننا في الواقع ولسنا في رواية – للاسف – فهناك قاعدتان هما " كل ابن ادم خطاء ".. و " كما تدين تدان " ، أي انك ستخطئ لا محالة يوما ما .. وستجد يومها من يرد لك ضحكتك المستهزئة بنفس الطريقة او بطريقة اخري .. لكن هتتردلك هتتردلك .. !!
وبمناسبة جو القواعد والنصوص والنحو اللي احنا عايشينه دا .. ففي مقولة جملية بتقول " بيدي لا بيد الغرباء " .. هي لا جميلة ولا حاجة .. لكن حبيت فقط استوحي منها النص الظريف الخاص بها واقيس عليه مقدما للمقالة " بيدي لا بيد القراء " دا على اساس انه في حد بيتابع المدونة اساسا !!





"بيدي" هعمل في مدونتي زي ما عملت في كل حاجة قابلتني في حياتي .. باختصار شديد هتريق عليها ، قبل ما حد من "القراء" يبدا يفكر في الموضوع دا ، نادرا ما تمر اشياء من تحت يدي من دون نيل نصيبها من الزبط والربط .. واضافة "شوية الملح" عليها لتصبح احلى وامتع ، وبتزغي كدة وتربرء ، تقريبا كل شي " خد اللي فيه النصيب " من النهج العام اللي بمشي عليه .

ابتداء من اخواتي وعلى راسهم اختي الصغيرة - دي خدت تريقة كتير من هنا للصبح - واصحابي في الكلية وبلدي (سوهاج) وافراد دفعتنا المبجلة واللي بحب اسميها ( دفعة الكود 205 ) مرورا بالمنتدى بتاع الكلية ومواضيعه وانتهاء ببعض الكتب والمؤلفين ، بالاضافة الي مواقع النت والمدونات بشكل عام وعلى راسهم ( كتاب الوش Facebook ) واللي بسميه "فيلاسوفبوك" لانك ستكتشف انه نص الاعضاء فيه هم عباقرة في سرد مغامراتهم اليومية بطريقة تشعرك انك بتقرأ سلسلة قصص "رجل المستحيل" الرائعة والخيالية في نفس الوقت .. والنصف الاخر من الاعضاء يكتبون حكم وامثلة كلها بهدف واحد فقط ( الكلام لك واسمعي يا جارة ) !!

طبعا هناك استثناءات مما سبق ( وعلى راسهم والدي ووالدتي ) ، وبعض الاشخاص القمة في الاحترام في الكلية ، وبعض اعضاء المواقع الي بيستخدموا الحاجة بطريقة "صح" نوعا ما .. 

اولا : سابدء من الشكل العام للمدونة " يا اخواتي على الالوان " شعور عام ياتيك عندما تفتح المدونة وهو ( دي مدونة بنت .. صح !! ) الالوان بمبمي وسماوي هي بالفعل الوان بنات .. قد تكون متناسقة وجميلة نوعا ما لكنها لا تليق بواحد اسمه " مصطفى " .. دي حتى حرام عليك يا شيخ !!


ثانيا .. : صورة تعريفك وهي كونان .. سؤال وجه لي بدلا من المرة ( تلاتالف وخمسمية واحد وستين مرة ) .. اية حكايتك مع كونان .. ! ، لن اقول واتفكه ( بمعنى اعمل فكيك ) عليكم واقول انه يمثل شخصيتي .. " ذكي وظريف وساخر ويخفى وراه سر ... الخ " والكلام الي مش جايب همه دا .. لكن الرد عادة يكون واحد وهو .. ( شكله حلو !! ) اه .. تأثيراته وتعبيراته جميلة جدا .. وبس ، في الحقيقة لا اضع صورتي الشخصية في أي بروفايل خاص بي على الشبكة العنكبوتية هذه ( المصطلح دا حلو جدا على فكرة ) .. وهذا لمبدأ بسيط عندي قد لا يهتم به احد وهو " انني لا امثل أي بروفايل لي على الانترنت " بمعنى ان البروفايل او العضو ما هو الا صورة عن بعض الجوانب من شخصيتي وليست هي "انا" على النت .. وساتكلم بشكل تفصيلي عن هذا المبدأ لاحقا .. 
 
ثالثا : كلمة تعريفك ودي من القلب ولا استطيع ان اعقب عليها ..

رابعا : الاسم والوصف : "كيبورداية" الاسم تحس انه مدلع .. وملوش أي علاقة باللنك اللي هو اقتباس من اسمي ، والوصف عبارة عن شوية كلام اهبل يتضح فيه شوية استخدامات للتورية و" الاستعارة المتنية " وعامل فيها بتاع "عقد وحبال ".. اعتقد انه كان افضل لو كتبت تحت الاسم " كيبورداية لا تتبع أي حزب او نادي او موقع او جبهة او حركة شعبية او صفحة فيس بوك او جمعية .. والادارة ليست مسؤولة عن محتويات النشر " على الاقل الناس كانت هتفهم احسن !!

خامسا : الديكور : يا سلام على الابداع .. شوية سمك وقال اية " اكلهم بالماوس " طبعا تعليق واحد سيصدر من أي شخص يقرا عنوان الديكور دا والتعليق هوا " اية خفة الدم دي ياد .. مزود لدمك شوية مية ولا اية .. " ، وطبعا مفيش أي "متابعون" للمدونة ومفيش أي خدمات زيادة ، شوية كلام بتهزر فيه قائلا " اية رايكم في المدونة رايكم مهم " سؤال بسيط .. هي دي مدونة اللي بتسال عنها ولا شركة فودافون .. ؟؟

سادسا : اخري .. ( حلوة اخرى دي .. ) يعني انا عامل "زر" للمتابعة عبر المواقع الاجتماعية .. ولا حد بيدوس عليه طبعا ، دا غير انه انك انت الوحيد اللي بتعمل كومنتات على نفسك .. وعيش الدور مع " كويك دور " ..


سابعا : بعد دا كله هتبقى حبيبتي كيبو - اسم الدلع - كيبورداية هي احد افضل المدونات على مستوى التاريخ لانها بتاعتي وفي مقام بنتي .. وهذا مقياسا على المثل الشهير ( القرد في عين امه غزال ) .. وهكمل فيها بعد اغلاق مدونتي الاولي بدون اسباب .. ومقدرتش ارجعها للاسف .. دمتم في امان الله وحفظه .. حتى القاكم واحرق دمكم في مقال جديد .. كان معكم "فطاطا ديسي" .. مراسل قناة " تنح وقام قالي فسح " .. ومحرر صحفي في شوية مجلات ملهاش لزمة كدة .. والسلام عليكم 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق